KLIP menjana kepemimpinan berwibawa

14 Oktober 2010: Anak-anak masa kini, pemimpin masa hadapan. Bakat kepimpinan sebenarnya ada pada setiap insan. Ia cuma perlu dicungkil dan diasah dengan cara yang betul. Mengasah daya kepimpinan sebaik-baiknya bermula sejak kecil terutamanya di sekolah. Di sekolah, sebahagian mereka dilantik sebagai Pengawas, Pustakawan, Ketua Kelas, Pengerusi Kelab dan sebagainya untuk memimpin rakan-rakan mereka. Walau bagaimanapun, tanpa latihan dan bimbingan, agak sukar untuk mereka melaksanakan tugas mereka selaku pemimpin. Justeru, Unit Hal Ehwal Murid SKUB telah menganjurkan Kursus Latihan Pemimpin (KLIP) sebagai satu wadah untuk membimbing pemimpin-pemimpin muda ini. Program separuh hari yang disertai oleh 40 murid di kalangan Pengawas, Pustakawan, Ketua dan Penolong Ketua Kelas serta murid tahun enam itu telah diisi dengan slot-slot berikut:
  • Santai Minda dikendalikan oleh Encik Idzwan Noor bin Shahidan
  • Interaksi 1: "Apa ada pada pemimpin?" Disampaikan oleh Ustazah Suryani Mohamad Nor
  • Interaksi 2: "Tugas sebagai pemimpin" Disampaikan oleh Puan Nor Fa'izah Mohd Redza (Ketua dan Penolong Ketua Kelas), Puan Norlinda Basiron (Pustakawan) dan Encik Mazlan Karim (Pengawas)
  • Kongsi Bijak dikendalikan oleh Cik Noor Haslina Ramli dan Puan Normalini Abdul Rashid

Secara keseluruhan, program ini telah memberikan impak yang sangat positif dan murid-murid telah memahami tanggungjawab mereka selaku pemimpin di sekolah.




SELAMAT DATANG KE LAMAN SK ULU BENDUL

BERSAMA-SAMA MENUJU KEJAYAAN. KECEMERLANGAN UNTUK SEMUA.